Na začátku velké plány a pak skutek utek. Je lehké vymyslet spoustu věcí, které bychom chtěli změnit. S nadšením se první den v roce pouštíme do „akce plnění“ a už po týdnu většina z nás nevydrží. Chcete vědět, proč tomu tak je a inspiraci, jak to změnit, přečtěte si článek 5 tipů jak dodržet svá předsevzetí.

1. Proč? + 2. Méně znamená více

 
Vymyslet spoustu plánů je celkem lehké. Zhubnout, pravidelně cvičit, začít lépe jíst, být disciplinovanější, mít doma uklizeno, trávit víc času s rodinou… Hlava toho vymyslí spoustu. Máme tisíce myšlenek denně, tak jak odlišit to, co je důležité a to, co ne?

Základní chybou je, že to zůstane jen v hlavě.

AKCE:

  • Seznam
Pokud zapojíte i ruce, využijete více smyslů, propojí se myšlenky s tělem, což posiluje motivaci i energii ke splnění úkolů.

Proto chcete-li, aby se ty důležité plány opravdu uskutečnily, vezměte tužku a papír a pište. Napište si všechno, co se Vám honí hlavou. Můžete k tomu využít i myšlenkové mapy.

A teď přichází na řadu motivace. Ale pozor, je motivace a motivace. Rozlišují se 2 typy motivace – vnější a vnitřní. Ta vnější je – když to udělám, dám si čokoládku :). Ta vnitřní – opravdu důležitá, která vám udrží pozornostje proč to chcete?

 

  • Vezměte barevnou pastelku, a vyberte si 5 věcí ze seznamuProč jen 5?

Čím víc předsevzetí si dáme, tím víc je potřeba měnit to, co je. A my nejsme od přírody vybaveni na to, abychom měnili spoustu věcí najednou – je to totiž nejistota – vrháme se do něčeho nového, v čem zatím nevíme, jestli to bude dobré a takhle „nejistota=ne-bezpečí“ způsobuje, že se tělo podvědomě začne bránit změně.

 

Jedna část našeho mozku – tzv. plazí mozek – velké změny vyhodnotí jako ohrožení. A spustí podvědomé obranné mechanismy:

    • Prapůvodní plazí mozek má za úkol nás chránit před nebezpečím. Prozkoumejte své obranné mechanismy, abyste dokázali překročit své stíny a pohnuli se z místa směrem k cíli.

      útěkzačneme dělat všechno jiné než to, co jste si předsevzali. Např. Nejlépe se uklízí, když se máme učit :). Když máme uklízet, tak najednou nutně potřebujeme na nákup :). Prostě řečeno – utečeme od svého plánu.

    • útok – tady je víc variant, jak to může vypadat. Např. hlava nám začne odůvodňovat, že je to vlastně úplná kravina, co jsme si předsevzali, proč bychom vůbec měli dělat, když je to teď docela dobré. Nebo jsme vzteklí, že máme něco dělat. Pláčeme, protože se hroutíme pod tíhou odpovědnosti, kterou jsme na sebe naložili. Sami sebe ohrožujeme různými způsoby, abychom se zastrašili a svůj plán nedodrželi.
    • ustrnutí – to je jednoduché. Děláme, že jsme si nic nepředsevzali :). Děláme, že se to nestalo, že se nic neděje. Děláme, že tu vlastně nejsme :).

 

Našli jste se v některé strategii přežití? Já to mám jasné, u mne vede útěk :).

Teď už víte proč jen 5. Abychom se neuváděli pod tlak. Proto méně v tomto případě znamená více.

 

  • Kterých 5?

Vyberte ty, které když změníte, změní se vám další věci, které chcete v životě změnit. Které ovlivní co nejvíce věcí, které chcete změnit. Např. necítíte se dobře, protože máte kila navíc, nemáte sebevědomí, neradi chodíte mezi lidi, cítíte se osamělí, chtěli byste sportovat a nejde to. Když zhubnete, budete se cítit lépe, začnete chodit mezi lidi, je pravděpodobné, že si najdete nové přátelé, při sportu budete chodit do společnosti, získáte znovu sebevědomí.

pozn. hubnout je třeba ne dietami, ale pořešením harmonie organismu, jeho vyčištěním a posílením + psychosomaticky jsou kila navíc obranným mechanismem – tělo se obaluje, když je v životě nespokojenost – je třeba řešit to komplexně – chcete-li pomoci, napište mi na hanamsobotova@gmail.com)

  • Nalezení vnitřní motivace
My sami si vytváříme scénář života a pro ten je důležité vědět, co chceme a jak se chceme cítit.

Vezměte si první předsevzetí. Zavřete si oči a představte si, jaké to je, už to mít, např. mít postavu, kterou chcete. Jak se cítíte, když si kupujete menší oblečení? Jaké to je, když můžete sportovat? Jaké to je, když jste s lidmi, kterými jste díky tomu seznámily? Udělejte si film své změny. Prožijte si jí.

Stejně to udělejte u dalších 4. Je důležité si umět představit, že už to nastalo.

 

Napište si rukou na papír, co všechno změnou získáte. Proč to chcete? Jak se chcete cítit. A to je vaše vnitřní motivace. 

 

Můžete si udělat tabuli/obraz, který vám pokaždé, když se na něj podíváte, bude připomínat vaše Proč. Můžete si tam nalepit obrázky z časopisu, napsat si to rukou velkými písmeny v heslech, vystříhat ústřižky, namalovat obrázek, schéma – cokoliv. Důležité je, že si vždy vzpomenete, proč to děláte a co tím získáte.

Nebo si na viditelné místo (nejlépe ve správném směru podle Feng-Shui učení) dejte předmět, který Vám Váš cíl – vaše Proč – bude připomínat.

 

3. Krok za krokem

 
První kroky máte za sebou. Jen na papíru to nestačí. Je na řadě akce.  

A opět platí pravidlo – nepřepálit začátek :).

Je třeba udělat si plán – postup, co budete dělat krok za krokem. Zejména, je-li splnění vašeho úkolu komplexnější.

 

AKCE:

  • Vezměte si papír a nejprve pište všechno, co Vás napadne, potřebné k tomu, aby se Vás úkol splnil.

Vymyslete co nejvíce kroků, které Vás přivedou k cíli. Klidně už od nákupu sešitu, do kterého si budete zapisovat :). Dávejte si tam jednoduché i složitější úkoly. Opět můžete použít techniku myšlenkových map.

 

Vědět, kam míříme a kudy povede další krok je důležitou součástí k úspěchu při plnění všech předsevzetí a cílů
  • Seřaďte kroky chronologicky. Čím začnete, budete pokračovat až po poslední kroky. Kombinujte jednodušší a složitější kroky. 

 

  • Každý krok si napište na samostatný list papíru a připevněte na tabuli/stěnu, nějaké místo, kde na ně uvidíte, abyste si později mohli odškrtávat jejich splnění. Odškrtávání podle psychologů velmi posiluje a motivuje.

Pokud si nakombinujete jen ty složité, tak se může stát, že nastane sebe-nátlak a opět se projeví jedna z popsaných strategií výše a odradí vás to od plnění. Když uvidíte, že vás čeká po složitější úkol jednodušší, je to psychologicky pozitivní motivace.

 

  • Můžete si vytvořit i stezku na zemi.  Položte si jednotlivé papíry v pořadí na zem, přešlapte si z jednotlivých kroků a vždy si prožijte, jaké to je, když bude úkol splněný. Prožijte si emoce a radost. Pak vraťte listy opět na tabuli. Pokaždé, když už úkol splníte, bude stezka kratší, čímž se opět posílí vaše motivace.

 

4.Radost

 

S úsměvem jde všechno líp.

Když chcete něco hezkého vytvořit, je potřeba to dělat s radostí. 

Pokud děláte úkoly s odporem, raději se na to vyprdněte a nebo:

najděte si, co tu ne-radost způsobuje:

  • nejspíš to předsevzetí nechcete ze srdce , bylo to jen z hlavy – najděte si jiné cíle, není potřeba se podobat nebo plnit očekávání jiných, jste jedineční a i vaše cíle mohou být jedinečné a mít za cíl, abyste byli odlišní

 

  • vnitřní motivace je slabá, je opravdu potřeba vědět proč to děláte

 

  • vytvořili jste si moc obsáhlé a komplikované kroky – zjednodušte si to. Je lepší mít více kroků jednodušších než 1 hodně složitý.

 

5. Odměna

 
Máte hotovo, jeden krok, druhý krok, třetí krok? Přichází na řadu vnější motivace. Pochvalte se, dejte si kousek čokoládky, kupte si něco pro radost :).

Je potřeba udržovat hezkou energii.

 

Přeji Vám, ať se Vám daří plnit si svá předsevzetí/cíle/vize – a nejen ta novoroční 🙂

5 tipů jak dodržet svá předsevzetí
Tagged on: