Rohlík a máslem a se šunkou. Jogurt. Müsli různých druhů s mlékem. Kafe nebo čaj

To jsou nejčastější snídaně, které mi klienti jmenují.

Když řeknu, že to není to pravé ořechové, vyvalí oči a ptají se: “ Co mám teda jíst?“

Neříkám, že nikdy nejíme čerstvý křupavý rohlík, ale rozhodně to není více než 1x za týden. Naše snídaně tvoří obilné kaše. Každý den máme jinou a s jiným obrázkem. Někdy auto z agávového sirupu, někdy ksichtík z brusinek. Když je čerstvé ovoce, přidáváme čerstvé ovoce – fantasii je meze nekladou. Palačinky z pohankové mouky mizí před očima.

kaše

Proč jíme obilné kaše?

1) Obiloviny obsahují složité cukry – to je pohon pro nás organismus

2) Naše tělo, resp. náš zažívací systém a jeho enzymatická výbava, jsou určeny k rozkládání složitých cukrů

 

V našich slinách jsou enzymy, které začínají štěpit složité cukry, které jsou základem a nejdůležitější složkou obilovin. Po lehkém natrávení amylázami ze slin pa potrava stagnuje v žaludku, kde se štěpí bílkoviny a polysacharidy se připravují na působení amyláz ze slinivky břišní, toto trávení pokračuje přes celé tenké střevo, a to postupně. Složité cukry jsou rozštěpeny na jednodušší, ty jsou vstřebány a jsou základem výživy pro naše tkání.

 

SLOŽITÝ CUKR ( obilovina – kaše) VERSUS JEDNODUCHÝ ( mouka – rohlík)


miska s vločkami

Složitý cukr mám vůči našemu tělu několik výhod. Vlivem enzymatické výbavy se rozkládá postupně v celé délce našeho zažívání, a proto organismus může cukry vstřebávat postupně, a může tedy rychlost jejich vstřebávání a tím jejich hladinu v krvi regulovat podle momentálních potřeb organismu. Tím nedochází ke kolísání hladiny cukru v krvi a nezatěžuje to ani naši slinivku břišní.

 

rohlík

 

Jednoduchý cukr nepotřebuje ke svému rozkladu enzymy, a proto se rychle, tedy téměř okamžitě vstřebává na počátku zažívacího traktu rovnou do krve. To vede k významnému a rychlému zvýšení hladiny cukru v krvi a je nutné okamžité vyplavení inzulínu z Langerhansových ostrůvků ve slinivce břišní, ten zpracuje glukózu, převede ji na energii a dodá tam, kde je potřeba, přebytek přemění převážně na tuk.

 

 

Jaké hlavní důsledky má kolísání cukru v krvi na nás:

– nerovnoměrné zásobení tkání výživou, čímž trpí především mozek

– únava, kolísání nálady, přecitlivělost, neklid, bolesti hlavy, nespavost apod.

– dlouhodobé kolísání vyčerpává slinivku břišní  – výskyt chorob – cukrovka, a další

– překyselení organismu, které vede k příznivým podmínkám pro existenci plísní, virů, bakterií a dalších parazitů v našem těle

– záněty a snížená imunita

– nedostatek minerálů – špatné kosti, klouby, zuby

 

KOLIK JINÝCH OBILOVIN NEŽ PŠENICI ZNÁTE?

obiloviny

  1. kukuřice
  2. ječmen
  3. pohanka
  4. rýže
  5. jáhly
  6. pšenice špalda
  7. žito
  8. oves
  9. amarant
  10. quinoa
  11. tef
  12. hato mugi 

 

Minimálně těch prvních osm můžete snadno zařadit do svého jídelníčku – povím Vám jak.

krupice a polenta

 

Ne každý z nás si může dovolit nebo má místo v kuchyni na mlýnek na celá obilná zrna.

Naštěstí žijeme v době, kdy lenost je na prvním místě a lze mnoho produktů koupit již ve zpracované podobě. Pravda, že čerstvě umletá obilovina je top kvalita, nicméně pokud krupice, polenty a kvalitní celozrnné mouky najdou místo ve vaší kuchyni, vykročíte správným směrem a Vaše tělo Vám poděkuje.

Udělat si dobro kaši zabere bez použití systému – instantní kaše a voda uvařená v rychlovarné konvici zabere max 10 minut vašeho času. Tělo Vám bude děkovat celý den.

 

CO MÁME DOMA MY:

Kukuřičnou krupici nebo polentu – podle toho, kolik jí do vody dáte, máte snadno kaši řídkou nebo hustou hmotu, která je přílohou k hlavnímu jídlupolenta

Ječné vločky – na kaši. Nezapomeňte je namočit večer, aby ráno byly měkké. Pozor hodně zvětší objem, tak ať nemáte snídani pro celý panelák :-).

Ječné kroupy – do polévky nebo i jako příloha.

Pohanková krupice – na kaši k snídani.

Pohanková zrna do salátů nebo jako příloha k hlavnímu jídlu.


palačinkyPohanková mouka
– palačinky, po kterých se budete olizovat, a bez lepku.

Rýže – jako přílohu znáte všichni. Co asi nevíte, že i rýže se loupe a zbavuje toho cenného. Proto raději sáhnete po rýži natural, basmati nebo jiné přírodní verzi. Bílou rýži raději vynechte. O parboiled asi psát nemusím – chcete se zaplácnout nebo mít prospěch z toho, co jíte?

Z rýže jde udělat i kaše, výborně se dá kombinovat s jáhly. Je to mňamka.

Jáhly jako kaše nebo jako příloha.

Špaldová krupice na kaši, špaldová mouka na všechno, na co jste zvyklí používat klasickou bílou mouku.

Špaldové kernoto – místo rýže.

Žito – mouka na chleba nebo přidat trochu na pečení.

Ovesné vločky – ty zná asi každý. Na kaši, do polévky, do karbanátku, na pečení.

 

TIP:

My doma kravské mléko vůbec nepoužíváme. Za to u nás frčí syrovátka – to zdravé, co z mléka odstřeďují. Stačí v shakeru rozmixovat s vodou a máte základ na kaši.

MOŽNÁ JSTE NEVĚDĚLI:

Kravské mléko a výrobky z něj zahleňují a působí v organismu kyselinotvorně. Pravda je, že obsahují vápník, ale aby tělo mohlo zneutralizovat jejich kyselost, spotřebuje veškerý vápník v nich obsažený a ještě musí sáhnout do zásob – z kostí a zubů. Proto lidé, co denně jedí mléčné výrobky mívají vyšší sklon k řídnutí kostí a dalším chorobám způsobeným nedostatek vápníku a hořčíku v těle.

Zahlenění leze do různých částí těla:

  • plíce – chrchlání a zahlenění téměř celý rok
  • gynekologické záněty – kvasinky a výtoky, klasický projev
  • klouby – bolesti a omezená hybnost
  • oči – divili byste se, ale mléčné výrobky kazí zrak. Jedna klienta zaznamenala po vynechání mléčných výrobků zlepšení zraku o jednu dioprii.

 

Cuore di cereali con freccia di grano

 

 

FANTASII SE MEZE NEKLADOU 

 

KRÁSNÉ SNÍDANĚ A HODNĚ ZDRAVÍ

 

 

Některé texty byly použity z knihy Radost ze zdravých dětí – Strnadelová, Zerzán – tahle kniha by měla být součástí všech domácností 🙂

 

 

 

 

 

 

Co k snídani…
Tagged on: